واقعيت های پشت پرده حادثه 11 سپتامبر
حساس اوريا حساس اوريا

شش سال از فرو ريزی برجهای دوگانه نيويارک و حمله بالای پنتاگون مي گذرد .طي سال های پس از اين حادثه برداشت های متنوعي پيرامون اين روز سياه که تاريخ معاصر را دگرگون ساخت از جانب پژوهشگران صورت گرفته و کتاب هايي قطوری نيز در اين رابطه به آذين چاپ آراسته گرديده است . با رويکرد همه گزارش ها پيرامون حمله به مرکز تجارت جهاني و واژگوني آسمان خراش ها ،خواننده به پيشينه رويدادهای سياسي – نظامي جهان و نقش کارگزاران اين جنگ های تباه کن که در پرتو رقابت های جنگ سرد و بويژه حوادث دهه پسين سده بيستم در حوزه خليج فارس اتفاق افتاد،بازگشته و واقعات دلخراش و جناياتي که همه روزه در سراسر گيتي و بويژه افغانستان و عراق به وقوع مي پيوندد در اذهان ما زنده مي گردد.



برمبنای همين طرز تفکر میيتوان گفت که:(( جنگ عليه تروريزم)) واقعيت نداشته و بنا بر مدارک بيشمار آغاز اين جنگ صحنه سازيي بيش نيست.به بهانهء مبارزه با تروريزم امريکا و انگليس در صدد بدست آوردن اهداف جديد استراتيژيکي،ژيوپوليتيکي و اقتصادی هستند.بي مورد نخواهد بود تا اين واژه ها را کمي بشگافم .



استراتيژی : از سياست منبع گرفته و تابع آن مي باشد و عبارت از رسيدن به هدف سياسي جنگ است و جنگ ادامهء سياستي مي باشد که توسط وسايط زورگويي تعميل مي شود که چنين جنگ ها غيرعادلانه بوده،خواص غارتگرانه داشته و به طور وحشيانه اجرا ميشود،چنانچه همهء ما و شما شاهد تطبيق اين وحشت ها در عراق و افغانستان مي باشيم.مي توان گفت که استراتيژی نوين امريکا همانا استراتيژی امپراتوری بزرگ مي باشد.



       ژيوپوليتيک : مي توان گفت که تاثير و رول عناصر جغرافيايي را بالای بوجود آمدن مناسبات توسعه و تأسيس حاکميت دولت ها تدقيق مي نمايد.به عباره ديگر ژيوپوليتيک علم جديدی است که در روابط جغرافيايي و يا موقعيت جغرافيايي امکنهء روی زمين و درنظرگرفتن حالات و اوضاع سوق الجيشي اراضي را مطالعه و تحقيق مي نمايد.



برای نضج و تکامل جغرافيای سياسي لازم است تا علوم اقتصادی،سوسيالوژی سياسي،کلتور و مدنيت،افکار،اراضي و محل و مکان نيز به داخل علم جغرافيای سياسي مدنظر گرفته شود و يا ژيوپوليتيک عبارت از مطالعهء روابط قدرت ها براساس امکانات که محيط جغرافيايي در اختيار مي گذارد و يا امکاناتي که از محيط جغرافيايي گرفته شود،مي باشد.



همچنان ژيوپوليتيک عبارت از تأثير عوامل جغرافيايي بر سياست داخلي و خارجي يک کشور مي باشد،از لحاظ ژيوپوليتيک افغانستان از ديدگاه موج ژيوپوليتيکي و اعمار پايگاه های نظامي امريکا در افغانستان و وضع الجيش طويل المدت قوت های خارجي بخاطر تضعيف هرچه بيشتر روسيه و تمرکز و جابجا کردن قوت های انگليس و امريکا در کشورهای آسيايي فشاريست بر روسيه،جمهوری مردم چين و تحت فشار آوردن ايران از اين محلات سوق الجيشي مي باشد .



اقتصاد : اقتصاد امروز از اصلاحات "بازار آزاد"،نظم نوين جهاني سرچشمه گرفته از هنگام بحران آسيا در 1997 بازارهای مالي سقوط کرده و اقتصادملي پي در پي پاشيده و زمام تمام امور کشورها مانند ارجنتاين و ترکيه به دست طلبگاران جهاني آنها افتيده و مليون ها تن را به خاکستر فقر نشانده است .



به گفته جوزف نومي،مديرعامل چيس انرژی ،11 سپتامبر و جنگ عليه تروريزم توفيق اجباری است برای افغانستان اگر حضور ايالات متحده در منطقه ادامه يابد."11 سپتامبر" احتمالاً بهترين حادثه يي بود که کارگزاران جنگ انتظار آنرا داشتند.زيرا مناطق آسيای مرکزی از نظر اقتصاد نفتي مرزی است برای اين سده ... و افغانستان جز جدايي ناپذير آن است . از ديدگاه تاريخي که بنگريم 11 سپتامبر بزرگترين فريب کاری در تاريخ امريکا است .



بحران اين جنگ را اغلب کوچک جلوه مي دهند و تشخيص نمي دهند که امريکا در جنگي برای کشورگشايي شرکت کرده است .شوربختانه که سران کشورها و روسای دولت های غربي باتأييد جنگ امريکا بصورت آشکار قوانين بين المللي را نقض کرده اند و همراه با دولت بوش مسوول اين همه جنگ و ويراني عليه بشريت هستند.



تروريست های 11 سپتامبر به ارادۀ خود عمل نکردند،هواپيماربايان انتحاری در عمليات اطلاعاتي که به دقت طرح ريزی شده بود،آلت دست قرار گرفتند. شواهد تأييد مي کند که القاعده مورد حمايت آی .اس.آی پاکستان بود که برمبنای مدارک فراوان موجوديت آی.اس.آی مديون کار سيا است .



سيا در صفحهء شطرنج جغرافيای سياسي برای اينکه عمليات های پنهاني اش "موفقيت آميز"باشد از دستگاه آی .اس.آی (اطلاعات نظامي پاکستان) در منطقه استفاده مي کند.به گونه مثال سيا در رأس اهرم شيطاني قرار داشته و از طريق آی.اس.آی بالای شبکه القاعده و رهبر آن اسامه بن لادن و گروه طالبان با رهبر آن ملاعمر مناسبات آن تأمين مي گردد.



دولت امريکا با استفاده از آی .اس.آی پاکستان به عنوان "واسطه" در پيگيری هدف های سياست خارجي اش آگاهانه از تروريزم بين المللي بهره برده و استفاده مي نمايد.



عجب اينکه،گرچه دستگاه اطلاعاتي با تروريزم بين المللي(از جمله القاعده) همکاری داشته و از آن پشتيباني کرده است،دولت بوش پس از 11 سپتامبر "در مبارزهء خود عليه تروريزم بين المللي" خواستار کمک از آی.اس.آی شد.



دو روز بعد از حمله تروريستي به مرکز تجارت جهاني و پنتاگون گزارش شد که هيأتي به رياست جنرال محموداحمد،رييس اطلاعات ارتش پاکستان برای گفت و گوها در سطح بالا در وزارت خارجه امريکا در واشنگتن به سر مي برد.



بيشتر رسانه های امريکايي چنين اظهار کرده اند که اسلام آباد به حکم واشنگتن هيأتي را گرد آورده است و بعد از حوادث غم انگيز 11 سپتامبر پاکستان به اين نشست دعوت شده بود.اما آنچه رخ داد به هيچ وجه اينطور نبوده است.



جنرال محموداحمد رييس مرکز جاسوسي پاکستان در هنگام حمله به برجهای دوگانه در امريکا اقامت داشت.به نوشته نيويارک تايمز او به طور اتفاقي برای يک سفر معمولي مشورتي به واشنگتن آمده بود اما در خصوص ماهيت ملاقات ها و کار او در امريکا در هفتهء پيش از حملهء تروريستي سخني يادآوری نگرديد.مگر در آن مقال امده است که وی بنابه عدم پروازهای خطوط بين المللي نتوانست به کشورش بازگردد.اما در واقعيت امر جنرال احمد در 4 سپتامبر،درست هفت روز پيش از حمله ها وارد واشنگتن گرديده بود.

 

بايد بدانيم که هدف از نشست او در وزارت خارجه در 13 سپتامبر تنها پس از حملات افشأ گرديد،يعني زماني که دولت بوش تصميم گرفت که در مبارزه عليه تروريزم بين المللي خواستار همکاری از پاکستان شود.گفتني است که جنرال محمود در روزهای 12 و 13 سپتامبر در دو نشست با رييس کميته روابط خارجي سنا و با معاون وزارت خارجه امريکا ملاقات نمود.اين در حالي است  که او ديدارهای مشورتي با همتايانش در سيا و پنتاگون انجام داد.

 

جنرال محمود بعد از بازگشت از امريکا از مقام رياست آی.اس.آی برکنار گرديد و سپس به مقام مهم فرماندار پنجاب که در مرز باختری هند قرار دارد برگزيده شد.



اف .بي .آی در هفتهء اخير سپتامبر در گفت و شنود خبر شبکهء ای.بي.سي تأييد کرد که هزينهء کار محمدعطا سردستهء عمليات 11 سپتامبر را منابع گمنام در پاکستان تأمين کرده بودند.اف.بي .آی با آنکه در مورد ارسال پول آگاهي کامل داشت،اما از بيان آن طفره رفت .خبرگزاری فرانسه دو هفته بعد اين خبر را تأييد کرد.



تايمز منتشره هند يک گزارش رسمي اطلاعاتي هند را که به واشنگتن ارسال شده بود ،نقل کرد که در آن آمده بود که پول استفاده شده برای تامين هزينه عمليات 11 سپتامبر تلگرافي از پاکستان به امر جنرال محموداحمد بدست احمدعمرشيخ برای محمدعطا رباينده هواپيمای حمله کننده به مرکز تجارتي جهاني حواله شده بود.



يک روزنامه نگارمعتبر هندی پرسشي از کاندوليزه رايس در بارهء نقش جنرال محمود مطرح نمود که در زير مي خوانيد.



پرسش : شما در گزارش های مربوط به مدت زماني که رييس آی.اس.آی در 11 سپتامبر در واشنگتن بود در 10 سپتامبر صدهزار دالر از پاکستان برای اين گروه ها به اينجا فرستاده شده اطلاع داريد؟چرا او اينجا بود؟او با شما و يا کسي ديگری از مقامات دولتي ملاقات داشت ياخير؟



پاسخ :من آن گزارش را نديده ام و به طور قطع او با من ديدار نکرده است.حالانکه آگاهان به اين باورند که خانم رايس با جنرال محمود ملاقات داشته و وی از انتقال صدهزار دالر به محمدعطا که مورد تأييد اف.بي .آی قرار گرفته بود آگاهي کامل داشت .چنانچه جنرال محمود همزمان با ملاقات ها همراه با همتاهای خود در سيا و پنتاگون،همزمان با تروريست ها از طريق نفر سوم در تماس بود.



اما اين نتيجه گيری در واقع ظاهرقضيه است.به يقين گفته مي توانم که جورج تنت رييس پيشين سيا و جنرال محمود روابط کاری نزديک ايجاد کرده بودند.مناسبات نزديک و روابط تنگاتنک بوش با تنت برای همه هويدا بوده و او پيش از 11 سپتامبر همه روزه صبحانه برای نيم ساعت با بوش ديدار کاری نموده و گزارش ارائه ميداشت .با آنکه سند موسوم به اطلاع رساني روزانه به رييس جمهور از جانب هيأت مديره بورد تحليلي سيا تحت نظر لانگ لي آماده شده و تنت به صورت شفاهي آنرا ارائه مي کرد،صرف نظر از اينکه همچو کاری در کاخ سفيد پيشينه نداشت و به طور کتبي گزارشات انتقال مي يافت .



در نشست های شورای امنيت ملي و در "کابينهءجنگ" در روزهای 11 ، 12 و 13 سپتامبرجورج تنت با فرماندهء کل قوا برای آغاز "جنگ عليه تروريزم" نقش کليدی داشت .چنانچه در نتيجه کنکاش خيلي طولاني بين آنان ،نتيجه برآن شد تا برعليه القاعده به ماجرای نظامي دست بزنند.

 

با همين بهانه لشکرکشي به افغانستان و خاورميانه آغاز و با زورگويي و خودکامه گي امريکا و انگليس به کشور گشايي با فريب افکارعمومي در کشورهای شان پرداختند.بدون شک اين دکترين شلاق بدست است که مورد انزجار مردمان صلح جو گيتي قرار گرفته است .     

 

اسنادی وجود دارد که دولت امريکا،تروريزم جهاني را پشتيباني نموده ،به آنها مساعدت رسانيده ،در رشد صفوف آنها و تقويه بنيه مادی شان کمک رسانيده و انها را در پناه خود قرار داده است .



با آنکه زمامداران امريکا و بويژه سيا همواره حقايق را کتمان نموده و واقعيت ها را به شکل وارونه جلوه مي دهند.مگر جهانيان به همه واقعيت ها پي برده و جنگ طلبان در انظار جهان منفور اند.



رويکردها :



جنگ و جهان سازی به قلم ميشل شودوفسکي



يادداشت های شخصي

 

 

برگرفته از شماره هفتم سال پنجم ماهنامه مشعل

 

 


October 15th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی